Το Ευρωπαϊκό και Παγκόσμιο πρωτάθλημα ιστιοπλοΐας σκαφών Lightning ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία στον Ναυτικό Όμιλο Espoon Pursiseura, στην περιοχή Espoon της Πρωτεύουσας της Φινλανδίας Ελσίνκι, μεταξύ τις 8 – 17 Ιουνίου 2019. Η ελληνική αποστολή απαρτιζόταν από 4 σκάφη με σύνολο 12 Έλληνες αθλητές, από τον Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος (Δ. Πετικίδης, Α. Τόλη και Ε. Δέδε , Γ. Αργυρόπουλο, Δ. Γεροντάρη και Μ. Χούντα, Γ. Βασιλά, Δ. Λαδά και Χ.Παπαμιχαήλ),  τον ιστιοπλοϊκό όμιλο Πειραιώς (Α. Βασιλάς, Β. Καφετζηδάκης) και τον Ναυτικό Αθλητικό Όμιλο Βούλας με αποστολή του κυβερνήτη Ν. Βαζάκα.

Η αποστολή της ομάδας οργανώθηκε από τους 9 Έλληνες συμμετέχοντες αλλά και την κυβερνήτη του γερμανικού πληρώματος G. Ernst, αφιερώνοντας πολύ σημαντικό χρόνο για την προετοιμασία της μεγαλύτερης Ελληνικής αποστολής στην ιστορία του σκάφους. Ήταν η πρώτη φορά, όπου αναζητήθηκε η μεταφορά 4 σκαφών από το Μικρολίμανο και Βούλα με την χρήση εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδιών. Ακολουθήθηκε αυστηρή διαδικασία εύρεσης προσφορών για μεταφορά door to door, με ασφάλιση εξοπλισμού, κόστος εκτελωνισμών, κάτι που απαιτήθηκε παρόλο που τα σκάφη κινούνταν εντός Ε.Ε., με θαλάσσια και οδικές μεταφορές. Ακολουθώντας την διαδικασία αυτή, εξασφαλίστηκε ο χαμηλότερος δυνατός ναύλος, με ασφαλείς μεταφορτώσεις του εμπορευματοκιβωτίου αλλά και εκφόρτωση με ασφαλές χρονικό περιθώριο στον όμιλο Διεξαγωγής των πρωταθλημάτων. Τα Ελληνικά σκάφη ήταν τα πρώτα που έφτασαν το όμιλο και περίμεναν την ελληνική αποστολή. Η φόρτωση των σκαφών, δεν θα μπορούσε να έχει επιτευχθεί χωρίς την ομαδική δουλειά όλων των συμμετεχόντων. Καθοριστικής σημασίας βοήθεια στην φόρτωση, παρείχε ο Νίκος Βαζάκας και ο όμιλος του ΝΑΟΒ καθώς και ο Δημήτρης Γεροντάρης του ΝΟΕ , έχοντας και οι δύο μεγάλη εμπειρία σε παρελθούσες μεταφορές σκαφών Lightning. Σημαντικότατη ήταν και η βοήθεια του Ν.Ο.Ε. και του οικονομικού διευθυντή κ. Πουλόπουλου και της ομάδας του λογιστηρίου του Ν.Ο.Ε., της γραμματείας και του διευθυντή Ν.Ο.Ε κ. Καβάλη και του Προέδρου Ν.Ο.Ε. κ. Παπαδόγγονα , όπου απλούστευσαν την λογιστική διαδικασία, την γραφειοκρατία του εκτελωνισμού, χωρίς καμία επιπλοκή ή καθυστέρηση στην αποστολή.

Οι αγώνες φιλοξενήθηκαν σε έναν άρτια εξοπλισμένο όμιλο, με φορητό γερανό, αποδυτήρια, σάουνα και γλίστρες σκαφών. Ο όμιλος είχε φροντίσει για τις καταμετρήσεις ειδικό κλειστό χώρο με άψογη και ταχύτατη διαδικασία καταμέτρησης, διευκολύνοντας του αθλητές σε όλες τις ανάγκες τους και φροντίζοντας τους ώστε να επικεντρωθούν απρόσκοπτα στον αγώνα ρυθμίζοντας όλες τις λεπτομέρειες που πρέπει να χαρακτηρίζουν έναν αγώνα τέτοιου βεληνεκούς. Η περιοχή των αγώνων ήταν στα 2 ναυτικά μίλια από τον όμιλο, μετά από μια διαδρομή σε κανάλι ναυσιπλοΐας ανάμεσα στα Φιόρδ και μικρά ιδιωτικά καταπράσινα νησιά. Λόγω περιορισμού στο βάθος, τα σκάφη έπρεπε να είναι ιδιαίτερα προσεκτικά κατά την άφιξη και αναχώρηση από το λιμάνι, τηρώντας πιστά τις οδηγίες και την σήμανση του καναλιού.

Συνολικά συμμετείχαν 51 σκάφη, 49 σε κάθε επιμέρους διοργάνωση (Ευρωπαϊκό και Παγκόσμιο Master’s Πρωτάθλημα και Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντρών). Εκπροσωπήθηκαν 5 Ήπειροι με 13 χώρες οι οποίες περιελάμβαναν τις Ελλάδα, Ιταλία, Ελβετία, Γερμανία, Φινλανδία, Νιγηρία, Η.Π.Α., Καναδά, Αυστραλία, Αργεντινή, Κολομβία, Χιλή και Βραζιλία.

Το πρόγραμμα αγώνων χρειάστηκε μία μικρή τροποποίηση λόγω καιρικών συνθηκών παρόλα αυτά όμως, οι 6  προγραμματισμένες ιστιοδρομίες του Ευρωπαϊκού και οι 8 του Παγκοσμίου πρωταθλήματος ολοκληρώθηκαν στο ακέραιο. Συνολική διάρκεια κάθε κούρσας ήταν τα 70 λεπτά με συνολική απόσταση ανά ιστιοδρομία τα 4.8 ναυτικά μίλια σε διάταξη αγώνα Όρτσα – Πρύμα με offset σημαδούρα στα όρτσα και πόρτες στα πρύμα.

 

Οι αγώνες ξεκίνησαν με την δοκιμαστική κούρσα το Ευρωπαϊκού όπου ολοκληρώθηκε οριακά λόγω άπνοιας και συνεχίστηκαν με μέτριο αέρα την δεύτερη ημέρα των αγώνων με μέτριες συνθήκες και ολοκληρωθήκαν με καθημερινές συνθήκες αέρα άνω των 16 μιλίων ταχύτητας με κοφτό κύμα και δυνατές σπιλιάδες στα 22 μίλια. Η θερμοκρασία αέρα ήταν χαμηλή στους 14 βαθμούς και η θερμοκρασία νερού στους 6 βαθμούς Κελσίου, κάτι το οποίο υποχρέωσε τους συμμετέχοντες να φορούν ειδικό αθλητικό ρουχισμό.

Η ελληνική αποστολή με το σκάφος Cyril Sneer GRE-15244 με κυβερνήτη τον Δημήτρη Πετικίδη και πλήρωμα τους Αλέξανδρο Τόλη και Ελευθέριο Δέδε κατέκτησε το Χρυσό Μετάλλιο στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα και το ιστορικό επαμοιβώμενο κύπελλο Coppa Citta Di Napoli (πρώτη απονομή του το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα στη Νάπολη, το 1954) και την δεύτερη θέση ο 7 φορές Ευρωπαϊκός πρωταθλητής, ο Ελβετός U. Wyller με το πλήρωμα τους αδελφούς Durr.

Η Τρίτη θέση κατακτήθηκε πάλι από ελληνικό πλήρωμα προερχόμενο από τον Ι.Ο.Π. και Ν.Ο.Ε με  τους 2 φορές ευρωπαϊκούς πρωταθλητές 2013 και 2015 τους Άγγελο Βασιλά, Βαγγέλη Καφετζηδάκη και Γιώργο Βασιλά, Ομάδα Nemesis GRE-15190. Το δεύτερο πλήρωμα αμιγώς του Ν.Ο.Ε. με κυβερνήτη τον Γιώργο Αργυρόπουλο και πλήρωμα τους Δ. Γεροντάρη και Μ. Χούντα, GRE- 15144, έκανε πολύ δυνατές κούρσες αλλά δεν κατάφερε να μπει στα μετάλλια, μένοντας στην 5η θέση. Για τον Γ. Αργυρόπουλο και Μ. Χούντα ήταν η πρώτη τους συμμετοχή σε Παγκόσμιο πρωτάθλημα, ενώ στο Ευρωπαϊκό του 2018 o κυβερνήτης Αργυρόπουλος με διαφορετικό πλήρωμα είχε κατακτήσει την 4η θέση.

Η τέταρτη συμμετοχή της Ελλάδας ήταν μια Ελληνοφινλανδική Συμμαχία. Ο κυβερνήτης Νίκος  Βαζάκας με πλήρωμα τους Erik Hartman και Olli Virta. Το ευρωπαϊκό πρωτάθλημα ήταν μια προετοιμασία για το πλήρωμα καθώς θα έτρεχε για πρώτη φορά μαζί.

Το Γερμανικό πλήρωμα με κυβερνήτρια την Grete Ernst και πλήρωμα τους Χρύσανθο Παπαμιχαήλ και Tobias Olbricht έκαναν γρήγορες κούρσες, κόντραραν επάξια όλους τους αντιπάλους, αλλά καθοριστικές λεπτομέρειες χειρισμού του σκάφους που λείπουν από το Γερμανικό πλήρωμα, ήταν καθοριστικής σημασίας για το τελικό πλασάρισμα. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι η συμμετοχή αυτή, βάζει στο κάδρο των χωρών του Lightning την Γερμανία και ενισχύει τον Ευρωπαϊκό στόλο. Η  συμμετοχή τους στην κατηγορία ξεκίνησε μόλις το 2018 για την G. Ernst και η πρώτη συμμετοχή του T. Olbricht ήταν σε αυτό το Ευρωπαϊκό και Παγκόσμιο πρωτάθλημα στο Espoon το 2019. Η G. Ernst σε συνέντευξη της στην τηλεόραση της Φινλανδίας, περιέγραψε με αισιοδοξία και μεθοδικότητα τα επόμενα βήματα ανάπτυξης της κατηγορίας στην χώρα της αλλά και έδωσε μία γεύση για την χαρά της συμμετοχής σε αυτήν την κατηγορία σκάφους.

Οι εξαιρετικές κούρσες για τα 2 νικηφόρα Ελληνικά πληρώματα του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος συνεχίστηκαν και στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα. Σταθερά βρίσκονταν πρώτη 15άδα. Μεγάλες κόντρες μεταξύ των πληρωμάτων με τους Ελβετούς, Αμερικάνους (Proctor team, Hayes team, Allen team από τις ΗΠΑ), τον Χάλκινο ολυμπιονίκη Αργεντίνο Conte στα 470 στο Σύδνεϋ και 2 φορές παγκόσμιο πρωταθλητή στα Lightning  2017 και 2019 και τις 2 ομάδες της Χιλής. Η ομάδα του Α. Βασιλά με εξαιρετική τακτική και χειρισμό σκάφους κατάφερε να τερματίσει στην 9η θέση του Παγκόσμιο πρωτάθλημα ζορίζοντας πολύ την ομάδα της Χιλής και αφήνοντας πίσω της την μισή αποστολή των ΗΠΑ.

Η ομάδα του Πετικίδη τερμάτισε στην 16η θέση μετά το πέρας των αγώνων του Παγκοσμίου πρωταθλήματος καθώς η μία άτυχη στιγμή στο τελευταίο πρίμα της 5ης κούρσας όπου στοίχισε το πλασάρισμα στην θέση 4 της 5ης κούρσας καταλήγοντας τελικά στην 35η θέση, ήταν καθοριστική για την μετέπειτα εξέλιξη του πρωταθλήματος.

Η Δήμητρα Λαδά του Ν.Ο.Ε. συμμετείχε στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα με το Αμερικανικό πλήρωμα USA-15501 με κυβερνήτη τον Gurry Schwantz και πλήρωμα τον Bob Overfield, κάνοντας και αυτοί δυνατές κούρσες στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα κοντράροντας και τελικώς περνώντας μπροστά από το Γερμανικό, το Νιγηριανό και Φινλανδικά πληρώματα που ήταν ομοιών αγωνιστικών δυνατοτήτων στην παρούσα διοργάνωση.

Ο Ν. Βαζάκας με το Φινλανδικό του πλήρωμα, παρόλο που στο παγκόσμιο πλέον είχε μπει σε έναν ρυθμό σε ο, τι αφορά τους χειρισμούς, οι απαιτήσεις του αγώνα ήταν ακόμα πιο υψηλές. Έτσι κάθε λεπτό του αγώνα ήταν μια συνεχής μάχη και ένα λάθος βίρα ήταν αρκετό για στοιχίσει αρκετές θέσεις στον πίνακα αποτελεσμάτων.  Παρόλη την εμπειρία του Έλληνα κυβερνήτη και τις δυνατές εκκινήσεις που κατάφερνε δεν πλασαρίστηκε τελικά σε υψηλές θέσεις.

Το τελικό αποτέλεσμα για όλες τις ομάδες προήλθε από αυτήν την σταθερότητα, την άρτια συνεργασία της κάθε ομάδας, την τακτική, το ρίσκο στις εκκινήσεις και την τύχη στις απρόβλεπτες αλλαγές του καιρού. Η ελληνική συμμετοχή απέσπασε τα χειροκροτήματα των συμμετεχόντων και του προεδρείου της Παγκόσμιας κλάσης Lightning. Για τα μεικτά πληρώματα Ελλήνων και ξένων αθλητών, αυτό που έμεινε στην μνήμη όλων, πέραν της σύσφιξης των αθλητικών σχέσεων είναι, ότι το χιούμορ και ο χαρακτήρας που έχουν οι Φιλανδοί είναι ίδιος με των Ελλήνων, οι αγάπη των Αμερικάνων για την ιστιοπλοΐα και δει για το σκάφος αυτό, είναι τελικά τα βασικά συστατικά μίας καταπληκτικής εμπειρίας ανεξαρτήτως των αποτελεσμάτων.

Κλείνοντας τις αγωνίστηκες υποχρεώσεις, στην καθιερωμένη διετή συνάντηση των μελών από όλες τις χώρες του πλανήτη, ο Λευτέρης Δέδες ανέπτυξε τον σχεδιασμό της ελληνικής Κλάσης σχετικά με τους αγώνες, τις μεταφορές, νέα περιφερειακά πρωταθλήματα αλλά και τον σχεδιασμό ανάπτυξης της κλάσης σε ακόμα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη, κάτι που ενθουσίασε αθλητές και μέλη της Κλάσης, που εξέφρασαν την έντονη επιθυμία να συμμετάσχουν σε διεθνείς ή ανοικτούς εγχώριους αγώνες στην χώρα μας.

Μετά από 12 χρόνια απουσίας της Ελλάδας από τα Παγκόσμια πρωταθλήματα στην κατηγορία του Lightning, αυτό που έμεινε χαραγμένο στην μνήμη των συμμετεχόντων, ήταν το αθλητικό πνεύμα, η ομαδικότητα, οι ευχάριστες στιγμές γύρω από το μεγαλύτερο αθλητικό γεγονός του Lightning, η σύμπνοια απόψεων και ονείρων για την προάσπιση και εξέλιξη της κλάσης, κάτι το οποίο έχει γίνει ήδη γνωστό στους φίλους της κλάσης με την δημιουργία της Ελληνικής Κλάσης Lightning.

Κλείνουμε το μικρό αφιέρωμα με μία φράση από την συνέντευξη που έδωσε ο κ. Β. Faude στην τηλεόραση της Φινλανδίας και προσδοκούμε στους επόμενους διεθνείς παγκόσμιους αγώνες το 2021. «Great moments here in Espoon, fantastic sailing conditions with 12 countries in the Worlds, the Greeks are back, the strongest ever”.