Της Σπυριδούλας Ίριδας Σπανέα*


 

Η κατηγορία ανοικτή θάλασσα έγινε και επίσημα μέρος της ολυμπιακής οικογένειας. Το 2024, στο Παρίσι, μικτά πληρώματα με σκάφη τύπου Keelboat θα διεκδικήσουν ολυμπιακά μετάλλια.

Και αυτή η επιλογή μου έφερε στο μυαλό την πρόσφατη συμμετοχή δύο ελληνικών πληρωμάτων με τα σκάφη “Optimum 3″ και “Yacana” στον δυσκολότερο αγώνα της Μεσογείου, στον Rolex Middle Sea Race. Και τα δύο σκάφη κατάφεραν να τερματίσουν σε μία ιστιοδρομία non stop 607 ν.μ., η οποία ήταν υψηλών απαιτήσεων καθώς οι καιρικές συνθήκες ήταν δύσκολες. Την ίδια ώρα σκάφη με επαγγελματικά πληρώματα και χορηγούς αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν.  

Το «Optimum 3», μάλιστα, αναδείχθηκε πρώτο στην κατηγορία του. Η μεγάλη νίκη, όμως, ήταν άλλη: αυτή της συμμετοχής δύο ελληνικών πληρωμάτων, σε μία δύσκολη για τη χώρα εποχή, σε αυτή τη διοργάνωση. Και φυσικά το γεγονός ότι και οι δύο ομάδες κατάφεραν να τερματίσουν δείχνει το ότι η ανοικτή θάλασσα κυλάει στις φλέβες αυτού του λαού που περιστοιχίζεται από τη «μητέρα των πάντων». 

Η πρώτη συμμετοχή του σκάφους «Optimum 3» του ΝΟ Καλαμακίου επετεύχθη, κατά μεγάλο ποσοστό, χάρη στον Πανελλήνιο Όμιλο Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης (Π.Ο.Ι.Α.Θ.) που συντόνισε την προσπάθεια. Το «Yacana» του Ναυτικού Ομίλου Ελλάδος ανήκει στον Aref Lahham, ο οποίος έγινε αρωγός σε αυτή την προσπάθεια και αξίζει αναφοράς μία συζήτηση που είχα με τον έμπειρο ιστιοπλόο του σκάφους, τον Γιάννη Απειρανθίτη: «Ένα απλό ευχαριστώ δεν είναι τίποτα για τους ιδιοκτήτες που τόσα χρόνια βάζουν τα σκάφη τους για να τρέχουμε σε διεθνείς αγώνες και να σηκώνουμε την ελληνική σημαία. Χάρη στον Άρεφ βρεθήκαμε στη Μάλτα. Τον ευχαριστούμε που μας εμπιστεύτηκε το σκάφος του».

Και στα δύο σκάφη υπήρχαν ιστιοπλόοι με χιλιάδες ναυτικά μίλια στα βιογραφικά τους και με πολλές διακρίσεις σε διεθνείς αγώνες που μπορεί να είναι άγνωστοι στο ευρύ κοινό αλλά στο εξωτερικό απολαμβάνουν τον σεβασμό της διεθνούς ιστιοπλοϊκής κοινότητας. Στο «Optimum 3», οι κυβερνήτες Περικλής Λιβάς και Νίκος Λάζος με επτά πλέον Rolex Middle Sea Race, τέσσερα ευρωπαϊκά ανοικτής θαλάσσης, τρία παγκόσμια ανοικτής θαλάσσης και 30 Ράλλυ Αιγαίου σχημάτισαν μια «dream team» με τους με τους Κώστα Μακρίδη (6 Rolex Middle Sea Race, ένα παγκόσμιο ανοικτής θαλάσσης, ένα ευρωπαϊκό ανοικτής θαλάσσης και 18 Ράλλυ Αιγαίου), Νίκο Αποστολάκη (2 Rolex Middle Sea Race, ένα παγκόσμιo, ένα ευρωπαϊκό και 12 Ράλλυ Αιγαίου), Γιώργο Ηλιόπουλο (4 Rolex Middle Sea Race και αρκετά Ράλλυ Αιγαίου), Μανώλη Μαρκογιαννάκη (2 Rolex Middle Sea Race και 16 Ράλλυ Αιγαίου), Πάτροκλο Ταχτατζή (2 Rolex Middle Sea Race), Χάρη Μαυρογεώργη (πρωταθλητή στα Laser με διεθνείς διακρίσεις και συμμετοχές σε Ράλλυ Αιγαίου), Θανάση Μπαξεβάνη (4 Rolex Middle Sea Race), Γιώργο Παπαδόπουλο (πρωταθλητής σε laser και Finn με συμμετοχές σε αγώνες ανοικτής θαλάσσης), τους Κεφαλονίτες Σάιμον Σουίτμαν (5 Rolex Middle Sea Race, συμμετοχές σε Fastnet, Cowes Week, ενώ έχει διασχίσει τρεις φορές τον Ατλαντικό) και Τζέιμς Σουίτμαν (συμμετοχές σε Rolex Middle Sea Race, Fastnet, Cowes Week, Caribbean 600), Βαγγέλης Νικολόπουλος (πρωταθλητής τριγώνου με έξι Ράλλυ Αιγαίου), Απόστολος Σερράος (πρωταθλητής τριγώνου με 4 Ράλλυ Αιγαίου), Αθανάσιος Γκίζας (συμμετοχές σε Rolex Middle Sea Race, Rolex Fastnet, Giraglia Rolex Cup, Transantlantic, Sydney Hobart, TP52 Super Series και Carribean 60) και αναπληρωματικός ο Φάνης Δαλέζιος (11 Ράλλυ Αιγαίου). 

Ομάδα από πρωταθλητές τριγώνου και ανοικτής θάλασσας ήταν και και το πλήρωμα του Yacana. Ο ιδιοκτήτης του σκάφους Aref Lahham στήριξε τη συμμετοχή και το πανέμορφο Swan ξεχώρισε ανάμεσα σε σκάφη που αποτελούνται από συμπαγείς ομάδες, οι οποίες αγωνίζονται χρόνια ως team. Αξίζει να αναφέρουμε ότι στο “Yacana” σχίστηκε η μαΐστρα (το μεγάλο πανί) και το πλήρωμα αναγκάστηκε να διανύσει τα 3/5 της διαδρομής με δεύτερη μούδα στη μαΐστρα ενώ είχαν και ζημιά στη τζένοα. Η “Yacana Team” έχει έρθει 3η στο overall στο 1ο RORC transatlantic ενώ πρόσφατα διακρίθηκε και στον “Αγώνα της Άνδρου”. Κυβερνήτης ήταν ο Γιάννης Γκράσης (συμμετοχές και διακρίσεις σε πολλούς αγώνες ανοικτής θαλάσσης σε εξωτερικό και Ελλάδα, όπως παγκόσμια πρωταθλήματα, Ράλλυ Αιγαίου κλπ.) και πλήρωμα οι Παύλος Στεργίου (πρώτη εμπειρία από μεγάλο αγώνα), Γιάννης Απειρανθίτης (πρωταθλητής Ελλάδος στις ολυμπιακές κατηγορίες, με πολλές επιτυχίες στην ανοικτή θάλασσα σε διεθνές και ελληνικό επίπεδο και πολλά Ράλλυ Αιγαίου), Δημήτρης Τσάλης (χιλιάδες ναυτικά μίλια, με πέρασμα Ατλαντικού), Ντον Μακ Κράκεν (επαγγελματίας ιστιοπλόος σε διεθνές επίπεδο με αμέτρητες συμμετοχές και διακρίσεις σε αγώνες ανοικτής θαλάσσης), Θάνος Ανδρόνικος (παλαιός αθλητής τριγώνου με συμμετοχές και επιτυχίες σε πολλά Ράλλυ Αιγαίου και διεθνείς διοργανώσεις), Χριστόφορος Στράτος (παλαιός αθλητής τριγώνου με συμμετοχές σε Ράλλυ Αιγαίου και άλλες διοργανώσεις), Κωνσταντίνος Τριανταφυλλίδης (10 Ράλλυ Αιγαίου, συμμετοχές σε διεθνείς αγώνες στην Καραϊβική), Κωνσταντίνος Τσιγκαράς (3 Rolex Middle Sea Race, συμμετοχές σε παγκόσμια πρωταθλήματα ανοικτής θαλάσσης, 18 Ράλλυ Αιγαίου), Γιάννης Αποστολάκης (ιστιοπλόος και σεφ) και Χρύσανθος Παπαμιχαήλ (παλαιός ιστιοπλόος τριγώνου με πολλούς αγώνες στην Ελλάδα και το εξωτερικό και συμμετοχές σε παγκόσμια πρωταθλήματα στην ανοικτή θάλασσα).  Η συμμετοχή δύο ελληνικών πληρωμάτων ανοικτής θάλασσας σε αυτόν τον αγώνα αποτελεί από μόνη της επιτυχία, σε αυτές τις δύσκολες εποχές για τη χώρα μας. Οι ιστιοπλόοι μας, όμως, έδειξαν ότι δεν καταλαβαίνουν από δυσκολίες και μπορούν να φτιάξουν… παλάτια ακόμα και στη θάλασσα. Η χώρα μας διαθέτει τον καλύτερο στίβο για προπόνηση και πολλούς καλούς ιστιοπλόους για να πρωταγωνιστήσουν σε διοργανώσεις ανάλογου επιπέδου. Αρκεί να υπάρχει ο κατάλληλος προγραμματισμός και να βρεθούν οι «εραστές της θάλασσας» που θα είναι πρόθυμοι να δαπανήσουν χρόνο και χρήμα για να πάρουν μέρος σε έναν αγώνα περιπέτειας από τον οποίον θα έχουν να κερδίσουν μόνο στιγμές αδρεναλίνης και προσωπικής ικανοποίησης ότι κατάφεραν να ανταπεξέλθουν σε δύσκολες συνθήκες και να ξεπεράσουν πολλές φορές, κατά τη διάρκεια του αγώνα, τα όριά τους. Το εντυπωσιακό video από τον αγώνα:

  • Η Σπυριδούλα Ίριδα Σπανέα είναι δημοσιογράφος στην «Καθημερινή» και συνόδεψε το ένα από τα δύο σκάφη, το «Οptimum 3» στην πλεύση του προς τη Μάλτα.
  • Σε ότι αφορά τις συμμετοχές των πληρωμάτων στο Rolex Middle Sea Race αναφέρομαι μόνο στις προηγούμενες δεν έχω προσθέσει την τελευταία.